Közlekedés Bangkokban

Szombaton épp a Khao San környékén bóklásztam, jöttem volna ki a környékről de arrafelé nincs magasvasút, csak buszok, vagy taxi (autó, motor, tuk-tuk). Abban az órában, estefelé jól felviszik ráadásul az áraikat, a taxisok meg nem hajlandók órát kapcsolni. Épp alkudoztam egy motorosra, hogy a legközelebbi BTS (skytrain) állomásig mennyit ne húzzon le rólam, mikor egy hasonló gondokkal küszködő francia csajba botlottam, akit hamar rábeszéltem, hogy együtt egy taxi sokkal jobb lesz mint külön-külön motoron.

Ez volt az első napja (tegnap is összefutottunk, az meg az utolsó) Bangkokban, és lelkendezve mesélte, mennyi minden furcsa járművön utazott az alatt az egy nap alatt. No, gondoltam, itt az ideje sorba szedni.
Már régen írni akartam egy ilyen hiánypótló post-ot, de egyrészt elsikkadt, másrészt minden hülye útikönyv ezzel kezdi, hogy bizony-bizony Bangkok jellegzetes közlekedési eszköze a tuk-tuk..és a többi…

Tudni kell, hogy Bangkok hatalmas kiterjedésű város, eszméletlen sokan élnek itt, és mind közlekedni akar. A forgalom a mai állás szerint is elviselhetetlen, pár évvel ezelőtt meg egyenesen megoldhatatlan lehetett, ezért gyorsan építettek egy metrót, illetve két magasvasút-vonalat. Azóta is kb ezek azok az eszközök, amikkel gyorsan és kényelmesen lehet nagy távokat megtenni.

Taxi. Taxiból óvatos becsléseim szerint is (több) százezer futkos az utcákon, iszonyat sokan vannak, mind ugyanaz a Toyota tipus, borzasztó világoszöld, rózsaszín, lila és egyéb szinekben pompázva, sokszor, főleg estefelé, végignézve a Sukhumvit-en vagy a Rama IV úton, (szinte) csak taxit lát az ember. Taxizni viszont olcsó. Beüléskor 35 az alapdíj (200Ft) amiért ingyen mész 2 km-t, majd minden további km 4B (22Ft - vö. Budapesten ez 200Ft körül van). A taxisok néha mókás arcok, legritkább esetben beszélnek néhány szót angolul, de taxis volt az is aki eddig legjobban felhúzott…

A jellegzetességek. A tuk-tuk és a motoros taxi. Az előbbit nem nagyon mutatnám be, szerintem midnenki hallott róla, háromkerekü, tetővel fedett motoros jármű, ha meggyőzően bizonygatod, hogy nem vagy milliárdos, kb harmadáron is elvisz, de az esti órákban még ez is sok, nem beszélve, hogy a fejed nincs sokkal feljebb mint az átlagos kipufogó-magasság, egy évi mennyiséget össze lehet szippantgatni ebből a kellemes gázból egy út alatt (szeretnek mókázni is a tuktukos fiuk, bár az elsőkerékemeléses crossos indulást a rendőrök büntetik, néha nem birnak magukkal :) ezt az idióta reklámot Bangkok Charlie találta, érdemes megnézni :) )

A motoros taxi már hasznosabb tud lenni, felpattan az ember a narancssárga mellényes kis ürge mögé, közepesen fejlett európaiként (lsd. engem) is simán el lehet látni a fejük felett, fürge, jól tud manőverezni, nem túl drága (előre meg kell állapodni), móka.

Mivel a BTS kiépítettsége nem túl erős, a város meg elég nagy, észak-déli irányban nagy jelentősége van a vizi-közlekedésnek a Khao Praya folyón, a long tail boat-októl kezdve, sétahajókig és extrán fából kifaragott túristalehúzásokig mindenféle alkalmatossággal vágtatnak az egyébként elég gyors sodrású folyón.

Buszok. Na ezen máig nem sikerült kiigazodnom. A buszmegállókban maximum annyi van feltüntetve, hogy milyen számú busz fog itt megállni (kb megállni, van hogy menet közben szállunk fel/le), de hogy hova megy és mikor, az a szerencse kérdése. Egységes 7-8 B-os jegyárak vannak, egy fémhengerben aprópénzt csörgető kalauzkislány szedi a viteldíjat, a buszok pedig pontosan ugyanazok a járművek, amik a kb 30 éve forgatott James Bond filmben tűnnek fel (Az aranypisztolyos férfi (The Man With The Golden Gun) - 1974 / Roger Moore), a padlózatuk frankón fából van, a fémalkatrészeket a festés tartja össze, ajtó, ablak nyitva, hatalmas zörgés, hajómotor a farában, sebessége alkalmazkodik az aktuális forgalomhoz (0 fele tendál), de mindezek ellenére mókás.

Emellett rengeteg privát motor, autó, teherautók és pick-up-ok tele emberekkel, áruval, targoncákból átalakitott motoros szállitójárművek, és minden, amit el lehet képzelni…de nem! ezt látni kell! ;)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.